Tuesday, May 13, 2008

Mereka yang tertangguh

Anjakan masa yang tak pernah nak ambik pot untuk gostan telah meninggalkan jejak memori dan kenangan pada diri. Tak pernah ambil iktibar pada sendiri dan sudah malas tahap bosan untuk hidup.Tak pernah jumpa benda dicari , tak pernah tercapai apa di hajat. Tak siapa nak peduli. Aku tak pernah mintak tapi dalam hati memang nak sangat.

Risiko perkara kedua kalau yang pertama adalah nafsu. Tak nak rebut, tak nak rampas tapi nak miliki. Genggam erat tak nak lepas. Melekat kaw kaw, belum pegang dah terlepas. Nafas tak cukup nak kejar. Penumbuk pasti menunggu bersama maki hamun dan ugutan bunuh. Itulah risikonya, carik pasal. Pasal betina.Kejar betina. Ingatkan perempuan.

Cinta suci taik kucing. 'Kalau cinta sudah melekat taik anjing rasa coklat'(lirik lagu dangdut). Lepas kena pijak lu ingat senang nak bangun balik . Makan masa . Doktor pun tarak ubat, jadi kena makan hati la. Sedap? tak macam hati lembu atau ayam. Iman tak kuat boleh jadi gila. Meroyan, membentak, sunggul muka naik toya. Member dah tak kenal. Nasib baik mak masih ada. Tempat mengadu. walau aku dah tua, dah abis kan beras dia. Duit dia jangan cerita la. Aku tak malu. menanggis, sedu sedan, betina punya pasal. Mak aku ambik pot nak dengar. Aku macam lembik pasal betina ni . Betina sudah main sama aku. Mak dengar, dia simpan rahsia. Abah dan adik beradik tak tau sampai sekarang.

Sekarang sudah 'cool'. Tapi saki baki memori ni tak boleh 'delete'. Aku sayang Mak, harap mak tahu walaupun dah lama tak hulur duit dapur, masih belasah nasik dia walau tinggal rumah sendiri. Mak tau aku takde duit. Abah suruh beli rumah. Duit perabih kat rumah. Kadang- kadang lawyer mintak duit itu ini.Duit apa ke lancau, puki, sial. Tension pasal duit. Gaji tak pernah cukup .Tak leh simpan.Tangguh beli motor idaman. Member sebaya aku banyak dah kena tambat . Kahwin. Aku ingat syok gak. Takde la buat maksiat lagi. Selamat dunia dan akhirat. Buat zuriat halal. Tapi..kena duit gak. duit . mana ada. Sibuk cari duit...habis .Bila pikir kepala berdenyut. mintak di picit.Picit sendiri.tak pun hantuk kat dinding.

Band aku pulak satu hal, masalah tak sudah. Band miskin, nafsu muzik ada tapi alat tarak. Ikut mood, jamming kadang kadang. Diorang pun ada problem gak, pelan pelan kayuh . kalau takde diorang hidup aku sunyi. Macam adik beradik aku buat diorang tapi bab pinjam duit, mintak maaf. Aku Kedekut .

Marah semua dah tertangguh. Recording session tunda.Ben punya pasal sibuk godek software lancau, aku bagi pinjam gitar dia buat tukun. Kimi dah bosan tunggu, tangan dia ketok dram rasa nak ketok Ben. Ben selalu buat masalah, alasan tak munasabah, cakap keling. Aku layan aje. Manai pun boring .Dia ambik projek dengan band lain.Terkini pulak mak Ben meninggal dunia. dia pulak tak sempat enjoy kat Jakarta kena balik. Kali ni alasan penangguhan terpaksa aku terima.

Aku ingat Ben nak cool down dulu .Tapi dia nak sambung jalan kat Jakarta. Kepala otak. Ingat dia dah pekena kangkang dengan betina sana kot. Apa kau carik Ben kat sana. Butoh la.
Nampak gaya kena buat 'Corperate Restructuring'. Tak boleh main2, sapa main kena ketok dengan kayu bloti. jadi 'dictator'.Tampok kuasa mutlak.....tapi diorang dah aku anggap macam adik beradik. Ahh!!! pening.semua dah tertangguh.Kepala otak.

No comments:

Pesta Demokrasi Berlalu, Tikus Kantor Bertaut..

Situasi politik dalam negara memang tidak dapat memuaskan hati semua orang . Walaupun kerajaan sudah bertukar pemerintah Mengambil j...