Monday, June 30, 2008

Kampung aku dirobek

Selalu juga ada orang tanya kampung aku , dan selalu jugalah aku jawab Kuala Lumpur.

Aku anak jati Kuala Lumpur.

Tetapi sebenarnya aku ada kampung. Indah permai macam kampung contoh Felda adanya.

Ada bukit, sungai jernih dan tumbuhan menghijau yang melata. Terletak di pinggiran hiruk pikuk Kuala Lumpur. Kampung terindah suatu dahulu kala yang bertakhta di hati sanubari.

Ia adalah Kampung Lembah Jaya Utara , Selangor Darul Ehsan.

Disitulah juga tempat riadah terkenal kat pinggir KL di kenali sebagai Bukit Belacan.

Tempat kunjungan orang ramai tak kira bangsa.

Diorang datang semata mata nak melepaskan tension kerja atau cuma nak menikmati alam semula jadi ciptaan Tuhan . Tak kurang juga datang nak basuh motor dan kereta.

Kampung aku mula berubah sedikit bila kedatangan imigran gelombang pertama

Mereka mula menduduki tanah di pinggiran bukit dengan membuat setinggan yang tak teratur dan haram. Tumbuh macam cendawan busut .

Aku jugak selalu juga bergaduh dengan anak imigran yang kurang ajar ni. Jenis tak tahu adab dan selalu buat masalah dengan homies aku . Kacau port lepak kitaorang dan mencuri harta benda orang kampung.

Aku tak tahu siapa yang bagi izin buat rumah tepi bukit . Lepas tu diorang claim nama tempat diorang Kampung Bukit Sungai Kayu Putih. Pukimak.

Kemudian ada pemaju pukimak cuba mengeksploitasi keadaan dengan cuba membuka kampung indon pukimak tu dengan merampas tanah orang kampung termasuk tanah terokaan atuk aku di seberang sungai bukit belacan yang terletak di hujung Jalan 1, Lembah Jaya Utara.

Nampakya orang kampung terpaksa berperang dengan pukimak pukimak ni di mahkamah.

Bersambung....

No comments:

Pesta Demokrasi Berlalu, Tikus Kantor Bertaut..

Situasi politik dalam negara memang tidak dapat memuaskan hati semua orang . Walaupun kerajaan sudah bertukar pemerintah Mengambil j...